Kako spriječiti najčešće ozljede ruke, lakta i ručnog zgloba?

20. lipnja 2016.

U proljeće i ljeto osim temperatura, naglo poraste i broj sportskih i rekreativnih aktivnosti, ali i općenito aktivnosti na otvorenom. Volite li rolanje, biciklizam, planinarenje, šetnje, plivanje ili trčanje dobro je znati kako se sačuvati od ozljeda. Izuzev sporta i rekreacije, u toplije vrijeme ozljede često znaju proizaći i iz vrtlarenja, košnje trave, obrezivanja i sličnih aktivnosti.

kako se sačuvati od ozljeda

U nastavku izdvajam prema vlastitom iskustvu koje su to najčešće ozljede koje se pojavljuju u proljeće i ljeto te kako se od njih zaštititi.

Prijelom palčane kosti

Prijelom palčane kosti u području ručnog zgloba je najčešći prijelom na cijelom ljudskom tijelu. Do njega dolazi jer se svi ljudi refleksno prilikom bilo kojeg pada dočekuju na ruke kako bi zaštitili ostatak tijela od udarca. S obzirom da s pojavom lijepog vremena raste broj sportskih i rekreativnih aktivnosti, raste broj i padova prilikom kojih dolazi do ovog prijeloma. Jedan od ključnih problema kod prijeloma palčane kosti je krivo zacjeljivanje koje onda uzrokuje razne tegobe u svakodnevnom životu. Što je stupanj cijeljenja u krivom položaju veći, to su veće i tegobe, kao i smanjenje funkcije šake i ruke.

ozljeda palca

U proljeće i/ili ljeto mi u ambulantu sve više ljudi dolaze sa slomljenom palčanom kosti zbog neodržavanja ravnoteže prilikom rolanja, bicikliranja i slično.

Kako spriječiti prijelom palčane kosti?

Zaštitne rukavice u funkciji štitnika su neizostavan dio kod zaštite od prijeloma palčane kosti. To se osobito preporuča djeci i početnicima u svim sportovima gdje nisu potpuno savladali održavanje ravnoteže.

Liječenje slomljene palčane kosti – vrsta liječenja ovisi o tipu prijeloma

Ukoliko se ipak slomi palčana kost, odmah se treba javiti ortopedu, najbolje odgovarajućem specijalistu za šaku i ruku kako bi se napravio detaljan pregled te potrebna rendgenska snimanja.
Prijelom palčane kosti se ponekad može izliječiti nošenjem lognete, ali ako se radi o težem prijelomu nužna je operacija.

slomljena palčana kost

Liječenje slomljene palčane kosti

U čak 80% slučajeva, pri liječenju imobilizacijom, dolazi do zacjeljenja kosti u krivom položaju. Tada je jedini način izlječenja operacijsko liječenje koje se stručno naziva korektivnim presijecanjem i ispravljanjem osovine kosti (osteotomija).

Prijelom čunaste (skafoidna) kosti ručja

Osim prijeloma palčane kosti, sve češća ozljeda do koje dolazi u vanjskim aktivnostima je i prijelom skafoidne ili čunaste kosti ručja (dio kostiju unutar šake uz ručni zglob).
Za prijelom čunaste kosti je zanimljivo da kod oko 20% ozlijeđenih ona uopće ne zacijeli. Do toga najčešće dolazi zbog krive dijagnostike, odnosno nedijagnosticiranja prijeloma ili pogrešnog načina liječenja. Kako bi se izbjegli ovakvi ishodi, iznimno je važno odmah, nakon pada, kontaktirati ortopeda – specijalista za šaku i ruku.

slomljena čunasta kost

Liječenje slomljene čunaste kosti ruke

Do prijeloma čunaste kosti ručja dolazi prilikom pada na šaku koja se u ručnom zglobu do kraja savije na suprotnu stranu od strane dlana – ovo se osobito često događa u sportskim aktivnostima, najviše nogometu. Nakon precizne dijagnostike se određuje tip prijeloma te se na temelju toga odlučuje hoće li biti potrebno ići na operaciju ili ne.
Ako ste nakon pada na šaku imali bolove sa strane palca i u području ručnog zgloba (neovisno o periodu trajanja boli) najvjerojatnije se radi o prijelomu čunaste kosti.

Teniski lakat

Teniski lakat je oštećenje tetiva na hvatištu na vanjskoj strani lakta uzrokovana prenaprezanjem ili dugotrajnim stresom. Do ove bolesti dolazi zbog učestalog ponavljanja nekih pokreta rukom. Puno češće se javlja za vrijeme lijepog vremena kada su pojačane vanjske aktivnosti, jer teniski lakat između ostalog može prouzrokovati obrezivanje u vrtu (hortikultura), zakucavanje čavla ili igranje tenisa.

teniski lakat između ostalog može prouzrokovati obrezivanje u vrtu

Pacijenti s teniskim laktom osjećaju bol na vanjskoj strani lakta koja se može proširiti na podlakticu. Bol nastaje prilikom podizanja stvari i kod stiskanja šake, a može se osjetiti čak i jedna vrsta lagane boli za vrijeme mirovanja, posebno tijekom spavanja.

Kako izbjeći teniski lakat?

Vrlo se važno dobro pripremiti prije sportskih aktivnosti. Prekomjerna uporaba mišića ruke može dovesti do upale tetive, a zatim i do manjeg oštećenja tetiva koje vežu mišić s kostima na vanjskoj strani lakta. Stoga je važno imati odmore pri dužem radu, kao i mijenjati ruke prilikom ponavljanja jednog te istog pokreta više puta.

Liječenje teniskog lakta

Vrsta liječenja ovisi o stadiju bolesti. U početnom obliku teniskog lakta nije potrebna operacija, već liječenje injekcijama uz određene vježbe. U slučaju akutne faze bolesti s bolovima i otokom, primjenjuju se različite vrste fizikalne terapije, nesteroidni analgetici i protuupalni lijekovi. Operacije se izvode samo kad je teniski lakat u već uznapredovaloj fazi i kada ne pomaže konzervativno liječenje.

Liječenje teniskog lakta

Ukoliko i sami osjećate bilo koji od prethodno navedenih simptoma i problema ili imate posljedice nakon prijeloma, javite nam se za pregled i konzultacije. Telefon Poliklinike je 01 4678 444 ili se naručite putem online obrasca.